Op donderdag 30 maart won #deKempenbeweegt van lokaal bestuur Mol de ‘Out-of-the-Rocks’ Award tijdens de vijfde uitreiking van de KEI-Awards door Logo Kempen. Deze Award beloont het origineelste, opvallendste of meest creatieve initiatief. “Deze overwinning is een heel attente waardering van een unieke samenwerking in de Kempen! Het is een dikke proficiat aan Mol en alle 27 Kempense Gezonde Gemeentes die meewerkten,” zegt Hilde Mattheuwsen, gezondheidsmedewerker bij de gemeentelijke dienst jeugd en sport in Mol.
Ontstaan van #deKempenbeweegt
Hilde: “In maart 2020, bij het begin van de coronapandemie, moesten we onze sportlessen annuleren. We mochten niet meer naar buiten om samen te gaan bewegen, maar moesten in ons kot blijven. Toen kwam het idee bij enkele leden van de Molse seniorenraad om bewegingslessen naar de huiskamer te brengen door ze uit te zenden op onze regionale tv-zender RTV. RTV is een zeer laagdrempelig medium. De zender heeft sowieso al vele kijkers, waaronder ook heel veel senioren en minder fitte en minder mobiele Mollenaars. Onze dienst seniorenplus contacteerde de dienst jeugd en sport met de vraag dit te kunnen realiseren. Zo lanceerden we #samenbewegen in april-juni en in het najaar 2020 op RTV. Vanaf 2021 werd dit uitgezonden als #deKempenbeweegt omdat we alle Kempense gemeentes konden overtuigen dit succesvolle beweegprogramma mee te ondersteunen.”
Het programma
Hilde: “Met #deKempenbeweegt willen we iedereen stimuleren om dagelijks te blijven bewegen en aanzetten tot regelmatig bewegen! Bewegen is een goed medicijn, goed voor lichaam en geest. Wie fit en gezond is, is ook minder vatbaar voor virussen. Een half uur bewegen per dag kan een wereld van verschil maken!”
“Eerst werden de beweegoefeningen bij #samenbewegen getoond door één beweegcoach, sportjuf Marjan. Na één reeks opnames werd de inhoud en weergave wat verbeterd. Voortaan worden de oefeningen telkens voorgedaan door twee coaches. Marjan toont de meer intensieve vorm, vaak al staande, en Jim toont de rustigere uitvoeringswijze, vaak al zittend. Zo kan iedereen naar eigen kunnen meedoen en is het programma ook beter afgestemd op de zeer diverse groep van kijkers.”
Het grootste succes van dit project
Hilde: “#deKempenbeweegt werd en is nog steeds een zéér populair programma. Mol, RTV, Marjan, Jim en meerdere gemeentes krijgen heel veel lovende respons en regelmatig de vraag naar blijvende uitzendingen. Er zijn vele fijne mailtjes, kaartjes, telefoontjes en positieve reacties van tal van volwassenen en (klein)kinderen.”
“Bij een bevraging tijdens de Molse seniorenraad in september 2021 over de belangrijkste zaken die in coronatijd werden gerealiseerd, scoorde “bewegen op RTV” zilver! Het project werd eind 2020 door Sport Vlaanderen beloond met een #BlijfSporten-award. En RTV kreeg mede door #deKempenbeweegt een felle verhoging van zijn kijkcijfers in de voor- en namiddag.”
“Het programma is zéér laagdrempelig. RTV is een heel toegankelijk medium, de oefeningen zijn vrij eenvoudig en worden duidelijk en op verschillende manieren getoond en uitgelegd. Het programma wordt uitgezonden op vaste tijdstippen en is dagelijks te zien. Iedereen kan meedoen vanuit de huiskamer, zonder extra kosten, verplaatsingen en bijzondere kledij- of materiaalvereisten. Bovendien kan het herbekeken worden op RTV en op de gemeentelijke websites. Het programma heeft ook een groot bereik. Niet enkel de Mollenaars, maar alle inwoners uit de hele Kempen kunnen meedoen. Vele RTV-kijkers in huiskamers, in serviceflats, in woonzorgcentra en in zorginstellingen van alle Kempense gemeentes en steden worden gestimuleerd om dagelijks te bewegen. Dat het succesvolle project nog steeds loopt, kan maar door de mooie en unieke samenwerking van alle Kempense gemeentes: alle 27 financieren en promoten ze mee!”
Lessen uit dit project
Hilde: “Als een concept goed is, mag je het zoeken naar en overtuigen van partners om mee te doen niet te snel opgeven. Het vinden van de juiste personen om de juiste deuren te openen, is belangrijk. Dat we het nodige budget gezamenlijk dragen met alle betrokken gemeentes/steden, zorgt voor een relatief lage kost per gemeente/stad, slechts enkele centiemen per inwoner.”
“Het nodige budget is in tijden van besparingen een struikelblok. Het zoeken naar partners om de kosten te delen, vraagt heel wat blijvende inspanningen. Verder moeten we blijven bijsturen. Waar het programma tijdens corona dagelijks nodig was, kan dat nu worden aangepast tot enkel de ‘minder-buiten-bewegen-maanden’. Zo kunnen de uitzendingen beperkt worden tot januari-maart en oktober-december.”
De toekomst van #deKempenbeweegt
Hilde: “We proberen dit jaar ook de 11 gemeentes/steden van het Rivierenland te overtuigen mee te doen, naast alle 27 Kempense gemeentes, zodat het project gedragen wordt door alle 38 RTV-kijkende gemeentes. Dan kunnen we samen onder een nieuwe programmanaam jaarlijks RTV-uitzendingen bekostigen. Op die manier kunnen we echt alle RTV-kijkers blijven stimuleren tot dagelijks bewegen. Het zijn immers niet alleen kijkers in Mol en de Kempen maar in de ganse RTV-regio die mee kijken, genieten en bewegen!”
De partners in dit project
Hilde: “De partners in het project waren – binnen de gemeente Mol: de dienst jeugd en sport, de dienst seniorenplus en seniorenraad, onze sport-lesgeefster Marjan en BOV-coach Jim, het Mols comité KotK – LotinCo, de communicatiedienst, het gemeentebestuur. Daarnaast werkten regionale tv-zender, RTV, Sportregio Zuiderkempen ILV, Logo Kempen,Welzijnszorg Kempen, Thuiszorg Kempen en alle Kempense gemeentes mee. Sponsors waren Jako en DV-13.”
“Bedankt aan alle partners voor de mooie en unieke samenwerking! Samen maken we het verschil!”