Tijdens de maand oktober werd in de gemeente Vosselaar campagne voor baarmoederhalskanker gevoerd. Er werd gekozen voor het sensibiliseren van baarmoederhalskanker en het aansporen van vrouwen tot het nemen van een uitstrijkje. Hiervoor werd een ludieke actie met ondergoedslingers, spandoeken en toiletasjes uitgewerkt. Wij vroegen Tineke Van den Broeck, gezondheidscoördinator van lokaal bestuur Vosselaar, hoe dat in zijn werk ging.
Tineke: “Baarmoederhalskanker is een delicaat en moeilijk bespreekbaar onderwerp. Uit cijfers van Logo Kempen bleek dat in Vosselaar een derde van de vrouwen niet regelmatig een uitstrijkje laat afnemen. Dit was een zorgwekkend cijfer. Onze keuze was snel gemaakt toen Logo Kempen met de oproep kwam om deel te nemen aan een pilootproject over kankerpreventie.”
“De campagne bestond uit verschillende pijlers:
- Op centrale plaatsen in de gemeente hingen onderbroekenlijnen en grote banners als blikvangers.
- In het gemeentelijk infomagazine verscheen een algemeen artikel over het belang van preventie. De inwoners konden met vragen terecht op onze website. De campagne werd ook gepubliceerd in de digitale nieuwsbrief en sociale mediakanalen.
- De bib organiseerde een informatiestand over kanker met een banner, flyers en een aantal boeken. Via een QR-code konden de bezoekers de quiz invullen van het CvKO (Centrum voor Kankeropsporing).
- We verspreidden aangepaste flyers, met beknopte, neutrale en makkelijke info.
- Alle apothekers en huisartsenpraktijken ontvingen de flyers om uit te delen aan hun cliënten. De huisartsen werden voor de start van de campagne per brief uitgenodigd om hun patiënten persoonlijk aan te spreken.
De rode draad van de campagne was ‘Laat je tijdig onderzoeken’. Baarmoederhalskanker is een traag groeiende kanker die bijna volledig te genezen is als hij tijdig wordt opgespoord. Zo’n opsporingsonderzoek is pijnloos en vrij eenvoudig. Je hebt er dus alle belang bij het niet uit te stellen.”
Toilettasje ‘Zorg voor jezelf’ voor kwetsbare groepen
“Op de sociale dienst van het gemeentehuis hingen we ook onderbroekenslingers op.
De sociale dienst maakte een lijst van vrouwen die het financieel moeilijker hadden en/of de taal niet goed verstonden. Deze vrouwen kregen gratis een toilettasje met enkele hygiënische verzorgingsproducten. De maatschappelijk assistenten spraken hun cliënten persoonlijk aan met de flyer en het toilettasje. Zo hoopten we de drempel te verlagen om een afspraak te maken bij de huisarts of gynaecoloog.”
Interne diensten aan zet
“De opzet van de campagne en het succes ervan hing af van de inspanningen van heel wat van onze diensten:
- Onze gezondheidsraad heeft mee nagedacht over specifieke acties voor de bevolking.
- De communicatiedienst en de sociale dienst werkten samen voor het ontwikkelen van de banners, flyers en de toilettasjes.
- De technische dienst heeft ons ondersteund om de slingers en banners in het dorp op te hangen.
- De dienst vrije tijd hielp mee met het rondbrengen van de flyers en het inrichten van de bib.“
Deden ook mee: Apothekers, huisartsen, het Preventiecentrum en Logo Kempen
“De apothekers waren heel enthousiast om mee te flyeren. Het Preventiecentrum in Turnhout stuurde onze evaluatieformulieren door naar de huisartsen in Vosselaar. Zij ontwikkelden samen met Logo Kempen informatieve pakketten over baarmoederhalskanker die aan de huisartsen werden bezorgd om het thema ook na de actiemaand onder de aandacht te houden.
Tijdens de voorbereiding van de campagne was er regelmatig overleg met Logo Kempen. Zij bezorgden ons hele waardevolle informatie en koppelden onze ideeën terug naar het CvKO. Hun coachende ondersteuning was zinvol voor mezelf als nieuwe medewerker gezondheid en dat heeft ervoor gezorgd dat we een prachtige campagne konden neerzetten. Een hele dikke merci hiervoor!”
Heeft de campagne gewerkt?
“Uit feedback van de maatschappelijk assistenten blijkt dat er heel wat vrouwen uitstrijkjes laten nemen. Sommige vrouwen nemen de boodschap ook mee voor hun dochters. Anderen hadden geen uitnodigingsbrief ontvangen of waren er door de drukte vergeten op in te gaan. We zijn ervan overtuigd dat we met onze campagne goeie sensibilisering hebben gedaan. De cijfers van de bevolkingsonderzoeken zullen het uitwijzen.”