Karin is geen onbekende in Grobbendonk. Al 32 jaar werkt ze voor het lokaal bestuur en de laatste 2 jaar behartigt ze zorg en gezondheid, halftijds. De andere uren is ze maatschappelijk assistent in het woonzorgcentrum. Ze bijt zich graag vast in een project zoals de opmaak van een gezondheidsplan voor warme dagen, samen met Logo Kempen. Haar persoonlijke tip voor een warme dag? Maak ‘s avonds een karaf rozebottelthee met honing en zet die in de ijskast. Voeg ‘s morgens wat diepvriesframbozen en blauwe bessen toe. Nestel je met dit drankje en een goed boek uit de zon en geniet.
Een warme dagen gezondheidsplan?
Karin: “Ik kom uit een generatie waarbij men zich minder bewust was van de schadelijke gevolgen van UV-stralen. Ik vind het belangrijk dat onze kinderen en jeugd goed weten dat bescherming echt nodig is. Niet alleen smeren, maar ook voldoende drinken is belangrijk. En dat hoeft niet altijd water te zijn. Er zijn voldoende lekkere en gezonde alternatieven naast het drinken van water.
Ons plan is pas geslaagd als onze inwoners bij warme dagen automatisch een aantal maatregelen in acht nemen: koelte opzoeken, insmeren, voldoende drinken,… en dat ze er ook op letten dat anderen dit doen.”
We doen al meer dan we weten.
“We hebben al onze doelgroepen (woonzorgcentra, lokale dienstencentra, scholen, lokaal bestuur) een email gestuurd. Van iedereen kregen we binnen de gevraagde tijd een inventarisatie teruggestuurd van de maatregelen of acties die ze al ondernemen bij warme dagen. Zo weten we nu dat woonzorgcentra over een hitteplan beschikken en dat scholen op papier al heel wat maatregelen hebben uitgewerkt.
Voor mij was het belangrijk om niet te algemeen te beginnen en een keuze te maken waar je aan wil en kan werken. Het moet niet altijd groot of spectaculair zijn. Het lijkt me beter elk jaar een ander aspect te belichten, zodat het niet boven je hoofd groeit. Beter een klein succes dan een grote teleurstelling.
Tip: Maak je acties zichtbaar bv. plekken waar je drinkwater kan nemen op wandelpaden of het voorzien van dispensers van zonnecrème. Zo sensibiliseer je mensen en maak je het ze ook gemakkelijker.”
We richten ons dit jaar op scholen en senioren.
“Voor de scholen gaan we een pakket samenstellen met drankkaarten, een leuk gadget en zonnecrème. We vernamen van de scholen dat niet alle leerlingen zonnecrème hebben of het gebruiken.
In WZC De Wijngaard gaan we ons toeleggen op de sensibilisering van familie en bezoekers met leuke tips die ze kunnen toepassen voor zichzelf en de bewoners.”
“De volgende jaren moeten we focussen op de moeilijker te bereiken doelgroepen: alleenstaande oudere personen en mensen in armoede. Een samenwerking met verschillende diensten binnen en buiten het lokaal bestuur is daarbij onontbeerlijk.
De samenwerking met Logo Kempen verliep heel aangenaam en constructief. Ruth en Lieselot dachten mee na, leverden informatie en maakten een plan op voor onze gemeente. Zeker een meerwaarde, want het was mij anders binnen mijn huidige takenpakket echt niet gelukt om me hier aan te zetten!”